«ﺍﮔﺮ ﺍﻋﻠﻢ ﻋﻠﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺳﻴﺪ ﻭ ﻧﺪﺍﻧﻴﺪ ﺗﺮﻓﻨﺪﻫﺎﻱ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭼﻴﺴﺖ، ﻧﻤﻲﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻼﻣﻲﺗﺎﻥ ﻣﻔﻴﺪ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﻮﻳﺪ.»ﺍﻳﻦ ﮔﻮﺷﻪﺍﻱ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻧﺎﺕ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﻜﻴﻪ ﻭ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻮﻳﮋﻩ ﻳﻚ ﻋﺎﻟﻢ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻲﺁﮔﺎﻫﻲ ﻋﻠﻤﺎ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺟﺮﻳﺎﻧﺎﺕ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺗﺸﻴﻊ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺩﺭ 200 ﺳﺎﻝ ﺍﺧﻴﺮ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺿﺮﺑﻪ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺭﻫﺒﺮ ﺣﻜﻴﻢ ﻭ ﻓﺮﺯﺍﻧﻪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ، ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﻱ (ﻣﺪﻇﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﻲ) ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﻃﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺍﺧﻴﺮ ﺩﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎﺗﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺟﺪﻱ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ،ﻣﻔﻬﻮﻡ «ﺑﺼﻴﺮﺕ »ﻭ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻧﺸﺪﻥ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﻭ ﻏﺒﺎﺭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﻓﺘﻨﻪ » ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻛﺎﻣﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﺯ ﺯﻭﺭﮔﻮﻳﻲ، ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻭ ﺳﻠﻄﻪﮔﺮﻱ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﻧﺎﺏ ﻣﺤﻤﺪﻱ ﻣﻲﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺗﺎﻛﻴﺪﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﻠﺖﻫﺎﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺮﻓﻨﺪﻫﺎﻱ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺍﺟﻤﺎﻟﻲ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻓﺮﺍﺯ ﻭ ﻓﺮﻭﺩ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻋﻈﻢ (ﺹ) ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ (ﻉ) ﺗﺎ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺣﺎﺿﺮ ،ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺩﺭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﻳﺎ ﻧﺮﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﻭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﺍﺯ «ﺑﺼﻴﺮﺕ» ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺑﺮﻫﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺯ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺭﺍﻩ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺍﺣﺴﻦ ﭘﻴﺶ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﻋﻜﺲ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻫﻢ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﻫﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.ﺑﻪ ﺟﺮﺍﺕ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺩﻟﻴﻞ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﻛﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺍﻣﺖ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﻀﺎً ﺑﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﻭ ﺍﻧﺤﻄﺎﻁ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪﻩ، ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ ، ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻳﻬﺎ ﻭ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﻴﺮﻳﻬﺎﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ ﺗﻼﺵ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﺼﻴﺮﺕ ، ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﻛﺴﺐ ﺁﻥ ،ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺑﺸﺮﻱ ﺍﺯ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻭ ﺍﻧﺤﻄﺎﻃﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺭﺍ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﻢ . ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺩﺍﻧﺎﻳﻲ ﺻﺮﻑ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺍﻧﺎﻳﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺑﺎﻭﺭ ﻭﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻋﻠﻢ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻘﺮﻭﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﻗﻠﺒﻲ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻟﺰﻭﻣﺎ ﻣﺎﻳﻪ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﺗﺶ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺳﻴﮕﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﻣﻀﺮﺍﺕ ﺁﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺣﺘﻲ ﺑﺮﺧﻲ ﭘﺰﺷﻜﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﻣﻌﺘﺎﺩ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻭﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﺳﻔﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﻳﻚ ﻳﻚ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺟﺰﺍ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻌﻠﻖ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻨﺶ ﺩ ﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺳﺎﺣﺖ ﺫﻫﻦ ﺑﻪ ﺳﺎﺣﺖ ﻗﻠﺐ ﺭﺳﻮﺥ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﻃﻨﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻧﮕﺮﺩﻳﺪﻩ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻘﻮﻱ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻱ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﻋﻠﻢ ﻣﻘﺮﻭﻥ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻗﻠﺒﻲ ﻣﺎﻳﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻭ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻣﻮﺟﺐ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻏﻔﻠﺖ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺼﻴﺮ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﺍﻳﻦ ﻗﻮﻩ ﺍﺯ ﺧﻄﺮ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﻣﻮﺿﻌﮕﻴﺮﻱ ﻏﺎﻓﻼﻧﻪ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﺸﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﭙﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻓﺘﻨﻪ ﻫﺎﻭﻣﻮﺍﻗﻒ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺼﻮﻥ ﻭ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻧﮕﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ.ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﺭﻩ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺟﻨﮕﻲ ﺭﺍ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺸﻴﺮﻫﺎ ﻭ ﺿﺮﺑﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﺎﺑﻬﻨﮕﺎﻡ ﻭ ﻏﺎﻓﻼﻧﻪ ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﺍﺯ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺯﻳﺮﻛﻲ ﻭ ﻓﻄﺎﻧﺖ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﻭﻗﺘﻲ ﺁﺩﻣﻲ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻧﺐ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﺶ ﺍﻃﻼﻉ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﺑﻬﺎﻣﻲ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺑﺎﻗﻲ ﻧﻤﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﺗﺎﻣﺎﻧﻊ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺷﻮﺩ.ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺩﺭﺍﻳﺖ ﻭ ﺯﻳﺮﻛﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﻋﻤﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺁﺭﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻛﻮﺭﺍﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﮔﺎﻩ ﻛﺎﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻮﻫﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻛﻮﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﻲ ﻧﻤﻲ ﺑﺨﺸﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺣﺴﺎﺳﺘﺮﻳﻦ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻋﺪﻡ ﺩﺭﻙ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﺑﺼﻴﺮﺵ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻛﺎﻟﻌﺪﻡ ﻭ ﺣﻴﺎﺗﺸﺎﻥ ﻣﺴﺎﻭﻱ ﻣﻤﺎﺗﺸﺎﻥ ﻭ ﺣﻀﻮﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻋﺪﻡ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﺻﻒ ﺷﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ::ﺍﻟﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺑﺪﺍﻧﻬﻢ ﺍﻟﻐﺎﺋﺒﻪ ﻋﻨﻬﻢ ﻋﻘﻮﻟﻬﻢ ﺑﺪﻧﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻭﻟﻲ ﻋﻘﻠﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﻏﺎﺋﺐ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﻟﻴﻞ ﻛﻮﺭﺩﻟﻲ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖ ﻭﺑﺎﻃﻞ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻫﻮﺍﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺣﻜﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻫﻮﺍﻫﺎﻱ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻬﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﺛﺒﺎﺕ ﺧﻮﺩﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻫﺮ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻱ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺩﻳﺮﻭﺯ ﻣﻲ ﻃﻠﺒﺪ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺳﻮﻡ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺖ ﺑﺮ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ.ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﻋﺪﻡ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺧﻄﺮ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﺻﻼﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺭﺍﺱ ﭼﻨﻴﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺣﻴﺮﺕ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﻴﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻤﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻜﻮﻣﺘﺶ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ::ﺍﻟﻤﺨﺘﻠﻔﻪ ﺍﻫﻮﺍﻭﻫﻢ ﺍﻟﻤﺒﺘﻠﻲ ﺑﻬﻢ ﺍﻣﺮﺍﻭﻫﻢ ﺍﻣﻴﺎﻟﺸﺎﻥ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﻼﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻧﺪ. ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻛﺴﺐ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻭﻱ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﮕﻮﻧﻪ ﺍﻳﻜﻪ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ ﺑﻨﺪﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ : 1.ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ : ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺍﻥّ ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭ ﻣﺤﻦ، ﻭ ﻣﺤﻞّ ﻓﺘﻦ، ﻣﻦ ﺳﺎﻋﺎﻫﺎ ﻓﺎﺗﺘﻪ، ﻭ ﻣﻦ ﻗﻌﺪ ﻋﻨﻬﺎ ﻭ ﺍﺗﺘﻪ، ﻭ ﻣﻦ ﺍﺑﺼﺮ ﺍﻟﻴﻬﺎ ﺍﻋﻤﺘﻪ... ﺑﺪﺭﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺤﻨﺘﻬﺎﺳﺖ، ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻓﺘﻨﻪ ﻫﺎﺳﺖ، ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻃﻠﺐ ﻛﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻼﻛﺶ ﻛﻨﺪ؛ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻟﺶ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺭﺍ ، ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﻨﻴﻜﻮﺋﻲ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﻛﻨﺪ ؛ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻧﻈﺮ ﻛﻨﺪ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﻥ ، ﻛﻮﺭ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ( ﭼﺸﻢ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ)....(ﺷﺮﺡ ﺁﻗﺎ ﺟﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺧﻮﺍﻧﺴﺎﺭﻱ ﺑﺮ ﻏﺮﺭ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﺝ 2 ﺹ 637( 2.ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﻭ ﻟﺬﺕ ﻫﺎ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺫﺍ ﺃﺑﺼﺮﺕ ﺍﻟﻌﻴﻦ ﺍﻟﺸّﻬﻮﻩ ﻋﻢ ﻱ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﻋﻦ ﺍﻟﻌﺎﻕ ﺑﻪ (137/ 3).ﻫﺮﮔﺎﻩ ﭼﺸﻢ ﻇﺎﻫﺮﻱ ، ﺷﻬﻮﺕ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﭼﺸﻢ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻛﺎﺭ ﻛﻮﺭ ﮔﺮﺩﺩ . (ﺗﺼﻨﻴﻒ ﻏﺮﺭ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﻭ ﺩﺭﺭ ﺍﻟﻜﻠﻢ ﺹ305) ﻟﺬﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈﻢ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﻜﺮﺭ ﺧﻮﺩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﻲ ﻫﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ : ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺍﻧﺪﻟﺴﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ (ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈﻢ ﺭﻫﺒﺮﻱ، 6 ﻓﺮﻭﺭﺩﻳﻦ 1381)ﭼﺮﺍﻛﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﺷﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺧﻮﺭ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﻲ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﻧﺪﻟﺲ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﻛﻔﺎﺭ ﻧﻤﺎﻳﺪ . ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻲ ﻛﺴﺐ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪﺩﻱ ﻣﻄﺮﺡ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ : 1.ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭﻻﻳﺖ ﻭ ﻭﻟﻲ ﺍﻣﺮ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ: ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﻟﻲ ﺍﻣﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺯ ﭼﻨﺎﻥ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺭﺳﻮﻝ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺧﺪﺍ ﺻﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﻤﻴﺮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺳﺪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ (ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ 23/ 94 ﺍﻟﻐﺪﻳﺮ 10/ 360 ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﻟﻬﺪﺍﻩ 1/ 126 ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﻔﺘﻮﺡ 1/ 508 - ﺍﻟﺤﻜﻢ ﺍﻟﺰﺍﻫﺮﻩ ﺑﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ ﺹ 108) ﻟﺬﺍ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺍﻣﺮ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭ ﺍﺻﻠﻲ ﻭ ﻣﻬﻤﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﺷﻴﻌﻪ ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺭﺃﺱ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻥ ﻛﺴﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺭﺍﺱ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﺩﻱ ﻭ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻭ ﺑﺎ ﭘﺸﺘﻮﺍﻧﻪ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﻗﺪﻡ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ ﻟﺬﺍ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺩﺭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﻭﻝ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ، ﺳﭙﺲ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻃﻬﺎﺭ(ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ) ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻏﻴﺒﺖ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . 2.ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻓﻜﺮ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻭ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻣﻮﺭﻳﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺳﻮﻕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻭ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺟﺮﻳﺎﻧﺎﺕ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺃﻓﻚ ﺭ ﺗﺴﺘﺒﺺ ﺭ. ﻓﻜﺮ ﻛﻦ ﺗﺎ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻳﺎﺑﻲ. ﻻ ﺑﺺ ﻳﺮﻩ ﻝ ﻣﻦ ﻻ ﻑ ﻛﺮ ﻟﻪ. ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺼﻴﺮﺗﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻓﻜﺮﻱ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ. (ﺗﺼﻨﻴﻒ ﻏﺮﺭ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﻭ ﺩﺭﺭ ﺍﻟﻜﻠﻢ ﺹ : 57) ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺮﻳﺎﻧﺎﺕ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺟﺮﻳﺎﻧﺎﺕ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﺻﻠﻲ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﺭﻱ ﺻﺤﻴﺢ ﻛﺴﺐ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺳﭙﺲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﻜﺮ ﻭ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻤﻮﺩ . 3. ﺩﻭﺭﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻣﻮﺭﻳﻜﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻧﮕﺮﻱ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﺟﺮﻳﺎﻧﺎﺕ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ : ﻣﻦ ﺍﺳﺘﻘﺒﻞ ﺍﻷﻣﻮﺭ ﺃﺑﺼﺮ (ﺗﺼﻨﻴﻒ ﻏﺮﺭ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﻭ ﺩﺭﺭ ﺍﻟﻜﻠﻢ ﺹ : 57) ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻮﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺑﺮﻭﺩ (ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﻛﻨﺪ) ﺑﻴﻨﺎ ﮔﺮﺩﺩ . 4. ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﻭﺍﺭﺳﺘﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﻭﺻﻒ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺭﺑﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻗﺎﻝ ﻣﺤﻤّﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲّ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ (ﻉ )... ﺍﻟﻌﺎﻝ ﻡ ﻣﻌﻪ ﺷﻤﻌﻬﺄ ﺗﺰ ﻳﻞ ﻇﻠﻤﻪ ﺍﻟﺠﻬﻞ ﻭ ﺍﻟﺤﻴﺮﻩ ﻓﻜﻞّ ﻣﻦ ﺃﺿﺎﺀﺕ ﻟﻪ ﻓﺨﺮﺝ ﺏ ﻫﺎ ﻡ ﻥ ﺣﻴﺮﻩ ﺃﻭ ﻧﺠﺎ ﺏ ﻫﺎ ﻡ ﻥ ﺟﻬﻞ .... )ﺍﻟﺤﺘﺠﺎﺝ ﻋﻠﻲ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻠﺠﺎﺝ ﺝ 1 ﺹ17) ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﻌﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﻇﻠﻤﺖ ﺟﻬﻞ ﻭ ﺣﻴﺮﺕ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﻳﺎﻓﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﻴﺮﺕ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻬﻞ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ . 5. ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﺍﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻳﻜﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻲ ﺟﻬﺖ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺗﻘﻮﺍﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
آمار سایت